تاکید رهبر معظم انقلاب بر توانایی های ایران برای عبور از مشکلات اقتصادی

تاکید رهبر معظم انقلاب بر توانایی های ایران برای عبور از مشکلات اقتصادی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب صبح یکشنبه در نشستی که با دعوت ایشان از رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت برگزار شد، برتوانایی کشور برای عبور از مشکلات اقتصادی تاکید کردند .

رهبر معظم انقلاب در این نشست ، با مقتدرانه توصیف کردن مواضع رئیس‌جمهور در سفر به اروپا افزودند: نشان دادن اقتدار در مقابل بیگانگان بویژه امریکایی‌ها امری لازم است و این کار باید بهنگام، صریح و قاطع انجام شود.ایشان باردیگر خاطر نشان کردند : طرف‌های اروپایی نیز موظفند تضمین‌های لازم را در خصوص برجام بدهند اما نباید اقتصاد کشور به این موضوع گره زده و معطل آن شود.

باید با متخلفان در هر سطحی که هستند برخورد شود.

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن برجام ، تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران در دوران پسا برجام را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهورآمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت .

ترامپ در اقدامی از پیش طراحی شده ، 8 می  به طور یکجانبه فرمان خروج امریکا  از برجام و  بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران  را امضا کرد. این اقدام از سوی محافل سیاسی و اقتصادی به شدت مورد انتقاد قرار گرفت .

خبرگزاری بلومبرگ، در این باره در گزارشی نوشت : دولت آمریکا به دنبال اعمال «فشار اقتصادی بی‌سابقه» علیه  ایران است.

اتحادیه اروپا اما تاکید کرده است که مقابل این تحریم ها ایستادگی خواهد کرد و با همین انگیزه یک بسته پیشنهادی اقتصادی از سوی اتحادیه اروپا برای حفظ برجام  به ایران ارائه شده است ؛این اقدام اما نتوانست ایران را متقاعد سازد . رییس جمهوری ایران  در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان بسته پیشنهادی اروپا برای حفظ برجام را «مأیوس‌کننده» خواند و گفت؛انتظار ایران از بروکسل «ارائه یک برنامه عملیاتی روشن و دارای زمان‌بندی» است.

انچه مسلم است درشرایط کنونی دو تهدید جدی متوجه اقتصاد ایران شده است: تهدید نخست اهداف پلیدی است که امریکا و دشمنان نظام در قالب تحریم و جنگ اقتصادی و فشار روانی بر ملت ایران دنبال می کنند. هر چند که این سناریو برای ایران تازگی ندارد اما نباید از کنار این جریان  به سادگی گذشت و باید به طور جدی مهیای مقابله با این توطئه بود .

«باربارا اسلاوین»، از اعضای اندیشکده شورای آتلانتیک، می گوید : جریان لابی قدرتمندی علیه ایران به کار افتاده است  . یکی از این فشارها، اعمال تحریم‌ها است. وی این جریان را «کارزار فشار حداکثری علیه حکومت ایران و مردم این کشور» توصیف می‌کند.

اما تهدید دوم ضعف ها و کاستی های درونی است  که در بیانات  رهبر معظم انقلاب به صراحت بدان ها اشاره شد . ایشان در همین زمینه  به نمونه‌هایی از تخلفات برخی دستگاهها و افراد در مسائل اخیر سکه و ارز اشاره و تأکید کردند: باید با متخلفان در هر سطحی که هستند برخورد شود.

بی تردید ایران دارای ظرفیت های بزرگی است و ازاین ظرفیت ها می توان در چارچوب  دیپلماسی و ارتباطات خارجی بهره گرفت . اما  راه عبور از مشکلات توجه به همه ابعاد مسایل اقتصادی است.به همین دلیل صرف تمرکز بر مولفه های بیرونی فشار بر اقتصاد ایران، یعنی بحث تحریم ها و چالش برجام  به تنهایی نمی تواند راه حل مشکلات اقتصادی باشد .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







برچسب‌ها: رهبری سفیران ظریف هییت دولت امریکا اروپا
[ شنبه 30 تير 1397 ] [ 23:6 ] [ مهدی زنده دل ]
[ ]